
LucasArts eddigi vals idej stratgiai jtkai messze nem rtk el a tbbi jtktpusban tlk megszokott magas szintet. Az els prblkozsuk (Force Commander) egy szinte kezelhetetlen jtk lett, mg a msodiknl (Galactic Battlegrounds) biztosra mentek, ezrt az Age of Empire II motorjt licenszeltk, gy a kt jtk kztt gyakorlatilag annyi klnbsg volt, hogy az egyikben lovagok, meg parasztok, a msikban pedig Darth Vaderek meg birodalmi rohamosztagosok szaladgltak. :-) ppen ezrt ez utbbi kellemes idtltst nyjtott annak, aki mg nem unta meg az Age of Empires II-t mr jval korbban. Mindkt jtk kzs hibja az volt, hogy a filmek legltvnyosabb rszeit – az rcsatkat – egyik vltozat sem prblta beilleszteni a jtkmenetbe. Ilyen elzmnyek utn nagyon vrtuk, hogy az Empire at War vgre bevltja-e egy Star Wars stratgiai jtkhoz fztt magas szint elvrsainkat. A jelek biztatak voltak. A fejleszt Petroglyph gerinct az azta megsznt Westwood csapat tagjai alkotjk, k azok, akik korbban a sikeres Command & Conquer jtkokat is ksztettk, s Dune II jtkukkal az egsz valsidej stratgiai jtktpust megteremtettk. Annyit mr most elrulhatok, hogy a fejlesztk kitettek magukrt, gy sikerlt egy nagyon ltvnyos, lvezetes s jpofa jtkot letenni az asztalra.
Az Empire at War lnyege a galaxis feletti uralom megszerzse, akr a gonosz birodalom, akr a lzadk oldaln. Maga a jtkmenet hrom jl elklnthet rszbl pl fel. Az els a galaxis nzet. Ebben a nzetben a jtkos a birodalmt menedzseli, bellthatja a termelsi sorokat, kutathat, valamint pleteket s egysgeket pthet. Mivel a jtk elg pergsen, vals idben fut ilyenkor is, ezrt ezek a funkcik (szerencsre vagy sajnos) elgg korltozottak. Elssorban a felszni- s rbeli csapatptssel, a felszni pletekkel, valamint az rllomsokkal kell trdni a jtkosnak. Ezen tlmenen itt lehet kmeket s egyb specialistkat is kikpezni s elkldeni az ellensghez, illetve itt tudjuk tcsoportostani a felszni s rcsapatainkat. A jtkban 5 technolgiai szint van. A birodalom kutat, a lzadk meg lopkodjk a tervrajzokat. :-) Amint a jtkos szintet lp, elkezdheti a fejlettebb, ersebb hajk, csapatok ptst. Nhny egysg specilis tulajdonsgokkal is rendelkezik, gy a jtk teljes tartama alatt hasznlhat, mg ms egysgek ptse flsleges, amint a fejlettebb egysgek mr rendelkezsre llnak. Ez elg nagy vltozatossgot biztost a jtk folyamn. A bolygk feletti ellenrzs megszerzse nagyon fontos, mert minden bolyg adzik, ez a f bevtele mindkt oldalnak. Egyes bolygk specilis lehetsgeket is adnak, pldul valamilyen egysg ptse olcsbb vlik, vagy itt pthetk a legnagyobb hajk. Az rbeli s felszni harc indtsa is ebben a mdban lehetsges. A kivlasztott csapatot elkldjk az ellensg bolygjhoz, illetve bolygjra, s ha ott ellensges csapatok is vannak, akkor megindul a harc.

A jtk msodik rsze a taktikai rharc. Taln ez a legltvnyosabb s leglvezetesebb rsz. Ebben a mdban a jtkos az ltala korbban ptett rflottval megtmadja az ellensg flottjt. A csata tempja elg lass, ezzel jl rzkeltettk a hatalmas hajk vontatott reaglst a manverekre. Csak a vadszgpek s bombzk cikznak ide-oda a behemtok kztt. A hajk olyan hatalmasak, hogy bizonyos rszeiket kln-kln meg lehet tmadni, gy pldul a tmads f clpontjaknt kijellhetjk a pajzsgenertort, a hangrt s a klnbz gykat, meg raktavetket. Hasonl a helyzet az rllomssal is: ott is minden alkatrsz megtmadhat. Mivel az lloms mg nagyobb, mint az rhajk, ezekbl a rszekbl j sok van, de az rlloms a mrete miatt egyttal mozdulatlan is, gy tler esetn sem tud manverezni vagy elmeneklni. A szoksos stratgia megolds szerint ltjuk a sajt s az ellensges hajk llapott is, gy elg jl meg lehet jsolni, melyik csapat brja majd tovbb. A csata addig tart, amg valamelyik oldal megsemmisl vagy megfutamodik. Amint a csatnak vge, a gyztes oldal megszerzi az adott bolyg feletti rbeli ellenrzst. Amikor az rharcot sikeresen megvvtuk, a felsznen persze mg ellensges csapatok mszkl(hat)nak, gy ha a teljes rendszer feletti hatalmat szeretnnk megszerezni, felszni csapatokat kell kldeni az ellensg kifstlsre s a bolyg feletti ellenrzs megszerzsre.
Ezzel mr itt is vagyunk a harmadik mdnl a felszni harcnl. Tmadsnl egy rva egysgnk jelenik meg a gylekezsi pontnl. Ekkor lehet erstst krnnk az ltalunk a bolygra veznyelt csapatokbl. (Kell is, mert az elgg valszntlen, hogy egyetlen egysggel – legyen akrmilyen ers – egy egsz bolygt meghdtsunk.) Egy-egy ilyen pontnl klnbz elre meghatrozott mennyisg egysget tehetnk le a felsznre. Egy jabb gylekezsi pont feletti ellenrzs megszerzse egyttal emeli a bolygn llomsoztathat sszes egysgnk maximlis szmt, gy rdemes a lehet legtbb gylekezsi pontot ellenrzsnk al vonni. A legtbb bolygn tbb gylekezsi pont is tallhat, gy elbb-utbb komoly mennyisg egysget tudunk a felsznre lepakolni. Amennyiben a csata kzben egy egysg megsemmisl, helykre jabb egysget kldhetnk, feltve, hogy van mg valamennyi a tartalkban. A felszni harcban is lehetsg van megfutamodni, mind a vdk, mind a tmadk dnthetnek gy, hogy nekik ebbl elg, ekkora tler ellen lehetetlen gyzni, s jobb napokra tartalkoljk magukat.

A felszni harc gyorsabb, pergsebb, mint az rharc. Mind az rbeli, mind a felszni harci mdnl mindkt oldalon lehetsgnk van hsk hasznlatra is. A birodalom oldaln tbbek kztt a Csszr s Darth Vader is jeleskedik, a lzadkat az ifjabb :-) (azaz Luke) Skywalker s Han Solo meg Chewbacca ersti. A hs egysgekbl nmelyik egszen elkpeszten ers, fleg a jedi lovagok (mindkt oldalrl) – szinte fl kzzel elkalaplnak egy kisebb hadsereget anlkl, hogy klnsebben megizzadnnak. (Egyik kldetsben szrakozsbl az egsz ellensges csapatot leirtottam Darth Vaderrel gy, hogy nha-nha visszaballagtam a bzisomra visszanyerni az egszsgemet, amikor mr piros kzelben jrtam.) Itt rdemes mg az egyik legszrakoztatbb lehetsget megemltenem. A fejlesztk beptettek egy mozi nzetet is. Ebben a nzetben a kamera folyamatosan vndorol, kzelt, tvolt – egy mestersges intelligencia ltal vezrelt operatr prblja a legrdekesebb esemnyeket megkeresni s filmszeren megmutatni. (Nha nem sok sikerrel, az egyik kldetsben pldul egy jpofa egrszer lnyt kvetett egsz hosszan a kamera, amg a kzelben hadseregek lttk egymst halomra. :-) Ekkor ugyan a jtkos nem avatkozhat be a harcba, de gynyrkdhet a hajkban, a Tie s X szrny vadszok prbajban, vagy Darth Vader fnyszablya kezelsben, ahogyan az ellensges lvseket kivdi. Ebbl a nzetbl egy kattintssal visszavlthat a jtkos norml nzetbe s veznyelheti tovbb a csatt.
A jtk grafikja pazar. Ers gpen (X800XT, AMD64 3500+, 1 GB RAM) szpen, grdlkenyen futott mg nagy felbontson is, mikzben az egysgek animcija s megvalstsa annyira rszletes, hogy kzeli nzetben is lmny figyelni, ahogyan menetelnek, lvldznek egymsra a csapatok. Mg gyengbb gpen sem akadozott a jtk (X550, AMD64 3000+, 512MB RAM), de ott a grafika s a felbonts azrt kiss visszafogottabb volt. Mindhrom zemmdban jl ttekinthet s logikusan felptett a interfsz, megszokni sem tart sokig. A parancskiads is sszeren s az ratlan szabvnyoknak megfelelen mkdik, mg a tant programrsz tanulmnyozsa nlkl is tudtam kezelni a legfontosabb elemeit. A tutorial pedig olyan mlysgig megtantja a jtk kezelst, hogy a kziknyvet nem is kellett kinyitnom. A bolygk felszne is vltozatos lett, elg jl visszaadja a filmek hangulatt a bugyborkol mocsr vagy a szlftta sivatag. A kldetsek kztti s alatti mozik is jl sikerltek. A jtkban mg a hallcsillagot is hasznlhatjuk (feltve persze, hogy a birodalom oldaln llunk). Amint felptettk (j drga s j sokig tart felpteni), nem kell veszdnnk a bolygk elfoglalsval, egyszeren meteorr ljk szt az utunkba akad lzad bolygkat. :-)

A fszereplk hangja elg jl utnozza az eredeti sznszek hangjt, Darth Vader is bls hangot kapott, no meg a llegeztetje is hallhat. Az rharcban s a felszni harcban is hallhatjuk a lzerek „hangjt”, pont gy, ahogyan azt a Star Wars filmek alapjn megtanultuk, gy itt sem kell csaldnunk: minden gy hangzik, mint a filmekben, ez is komoly pluszt ad a hangulathoz. Az egyb csrmplsek, zajok is emelik az lmny letszersgt, gy a hangok tekintetben nincs hinyrzetem. A jtk zenjt a John Williams-fle eredeti filmzenk adjk, amik nmagukban klasszikusak, ennl hangulatosabb alfestst nehezen tudok elkpzelni, mint amikor az rad zene hangjaira elugranak a hipertrbl a hatalmas birodalmi hajk, vagy Darth Vader vonul a csapatok ln s hasznlja az ert.
A jtk 3 nehzsgi fokozaton jtszhat. A knny igen knny lett, a kzepes sem izzasztja meg az embert, a nehznl azrt elg knnyen beleszalad az ember egy-egy szorult helyzetbe, de gyakorlott jtkosnak nehz elveszteni egy komplett jtkot.
A jtk knnyen megtanulhat, knnyen jtszhat s vgl (knny s norml fokozaton) knnyen meg is nyerhet. A grafika, a hang s zene szekci pazar, ltvnyos s knny belefeledkezni. Vgre megkaptuk azt a vals idej stratgiai jtkot, amit a Star Wars vilga megrdemel. A legfontosabb karakterek is megjelennek a jtkban, harcolhatunk velk s ellenk, s a mozi nzet olyan jts, amit nagyon sok vals idej stratgiai jtkban szeretnk a jvben is viszontltni. A jtkot mindenkinek csak ajnlani tudom, aki szereti a szrakoztat, nem tl nehz, s ltvnyos jtkokat. Fleg a Star Wars rajongk rszre ktelez darab. Aki pedig az egyjtkos rsz sokfle kldetst kampnyt mr unn, annak ott a lehetsg a neten vagy hlzatban is megmrnie magt, elgg jedi-e s vele van-e mr az er. :-) |